fredag 24. mai 2013

Vår  jobbing i haven og nye roser.

Ja vi hadde en fin pinsehelg og den benyttet vi til å jobbe i haven. Alle bedene ble hakket grundig opp og alt ugress ble fjernet. Deretter hadde vi på huminal/ solmull og hønsegjødsel som vi blandet godt ned i jorden. Jeg valgte en solmull uten gjødsel og kalk, og årsaken til dette er at ikke alle planter skal ha kalk, og jeg ønsket å gjødsle med hønsegjødsel og syntes det holder med det.
Noen steder har vi mye leire og her måtte det spa vendes ordentlig. Her tilførte vi jord som vi på forhånd hadde blandet med solmull og kukompost.



















Nesten alle rosene mine hadde blitt ødelagt av vinteren så de måtte spas opp og kastes- dessverre.
Jeg hadde kjøpt to nye roser med herdighetsgrad  5-6 og jeg håper de vil klare seg bedre. Det ene var en klaserose og det andre en buskrose. Jeg måtte bytte ut jorden helt der hvor de gamle rosene har stått. Vi måtte dypt ned og bredt utover. Vi blandet vanlig plantejord med solmull og kukompst, la ett godt lag nederst, vannet litt og satte rosen oppå. Deretter fylt vi jordblandingen godt rundt og godt over podestedet på rosen. Så var det bare å vanne godt.




1 kommentar:

  1. It's Fun to be doing some gardening:)poultry manure and solmull is good for the soil in the garden:) It's so sad to hear about you'r roses:( I hope you'r happy with you'r new roses though:)I'm sure all your flower beds look great now:) can you post a picture of you'r garden and you'r flower beds?:) It would've been great to see the beautiful garden of yours:) Love you'r blog, it's very inspiring, keep it coming:)

    SvarSlett