fredag 10. mai 2013

Roser er røde



Ja sånn lyder barnerimet, men akk mine roser er ikke røde - de er døde ! Det ser veldig stusselig ut og jeg tror nok dessverre jeg ikke er den eneste som har mistet både roser og rhododendron i år. Jeg ser det er ganske så brunsvidd bortover i hagene her. Så imorgen blir det en tur til Plantasjen.

Planting av roser
Jord, kugjødselkompost og hønsegjødsel.  Jeg tror nok at jeg må gå for roser som har en høyere herdighetsgrad. De bør være 5 eller 6. Det er ikke så bra å plante roser der det tidligere har vært roser som har dødd. Rosene trenger mye næring og jeg må derfor finne nye steder i bedene min, eller bytte ut jorden helt der det har stått roser. Pass på at det er god drenering, roser liker ikke å stå i vann med røttene. Ny jord blandet med litt kukompost, grav dypt ned 50-60 cm , og huske å dekke godt opp over rosens podested, minst 15 cm med jorden.

Beskjæring
Et godt råd er å beskjære rosene når bjørka har fått "ører". 
Du bør vite hva slags roser du har for å kunne beskjære den riktig. Husk godt verktøy - skarp og god rosesaks. Skjær bort gamle, tørre og sprukne grener, ja skjær de helt ned. De svakeste og tynneste grenene må skjærs bort hvis rosebusken er for tett. Er du i tvil så spør på hagesenteret hvor du kjøpte de. Husk å ta vare på de fine "blomsterkortene" som følger rosen når du kjøper dem. Sett de i jorden ved planten når du planter dem.




Gjødsel

Rosene bør gjødsles 2-3 ganger på våren. De liker best hønsegjødsel eller kugjødsel. Kukompstgjødsel inneholder ikke så mye gjødsel, men er god som jordforbereder. 
HUSK : Ikke bruk fersk gjødsel !




Lykke til med rosene dine !
Jeg gleder meg til å se hva plantesenteret har å by på :)



1 kommentar:

  1. I hope you get the roses you want for your garden tomorrow :)♥ I see that one of your favorite authors are Charles Dickens and Michael Connely, i love them too, they write good books with great content♥:) I really love your blog♥ I can't wait to see the roses your gonna buy tomorrow:) keep me updated:)♥

    SvarSlett