onsdag 8. mai 2013

Urter, pelargonia og hønsegjødsel !

Ifjor klippet jeg ned en pelargonia/geranium og var veldig spent på om den ville overleve vinteren i matboden. Den ble likesom helt glemt for hvem tar vel egentlig med seg en skvett med vann i ny og ny når man skal i mateboden? Ikke jeg ihvertfall! Så det ble noen ekstra turer med en skvett vann i ett glass, og tror du ikke det gikk bra heller?
Se nå kommer den seg :)





Det er ennå litt tidelig å plante den ute, for det er fremdeles kaldt om natten. Igår gikk jeg og kjøpte 2 nye, for jeg aner ikke hvilken farge denne vil  få. Så nå setter jeg de ut på terrassen om morgenen, og løper ut og henter de inn om kvelden. Sånn kommer jeg vel til å holde på en stund- til jeg en kveld glemmer dem- typisk meg da.:)
Jeg håper at jeg kan plante de ut før 17.mai. Da skal de få litt deilig hønsegjødsel( jeg må sende ut nabovarsel først pga lukta!) så står de så fint hele sommeren- hvis sommeren kommer!

I år skal jeg lage en liten grønnsakshage eller urtebed. Jeg hadde timian, gressløk, persille,salvie og rosmarin i en gammel sink balje ifjor. Det var så deilig å kunne hente friske urter når jeg lagde mat, og så lukter det jo så deilig.
Gressløken har overlevd i baljen og idag har jeg kjøp rosmarin og persille. Den stakkars persillen måtte jeg plante om og den ser litt slapp ut, men jeg har store forhåpninger til den.


Gressløken fra ifjor

Mor's nye rosmarin.
 Persillen fikk dessverre ikke være med på bildet!
Nå skal vi gjøre mye morsomt og spennende sammen fremover. Tenk på alt som vi kan gjøre med en hage, og ikke minst se hvordan hagen utvikler seg gjennom våren og sommeren, og hva som ellers skjer av rare ting og galskap i mitt hus:)  Uansett vær og føreforhold: Ja for i min hage skjer det mye rart. 

1 kommentar:

  1. I really hope summer it's on it's way to you:) And I hope you get to plant the Flowers in your yard before the May 17th as you want to:) You have beautiful taste in flowers:) I love them <3 thank you for sharing:) Love your Blog very much:)

    SvarSlett