tirsdag 18. juni 2013

Kampen mot kveka-skvallerkål.

Jeg klarte ikke lenger å se på at all kveka bare vokste og spredde seg, så jeg bestemte meg for at her skal det bli krig- krig mot kveke og skvallerkål. Den har røtter som går herfra til Kina og tilbake igjen, og den snor seg over og under jorden. Jeg hadde nå i 2 år sett på dette ugresset som vokste på sør veggen.
Den best tenkelige måten å få tatt kverken på kveka på er å spa den opp. Så da satte jeg datteren min og kjæresten hennes i gang utstyrt med hakke og spade. De spadde og de hakket, og svette og regn silte ned over ansiktene på dem. ja nå tror du kanskje jeg er blitt en slavedriver? Mulig, men de er unge og friske og har så men ikke vondt av å ta i ett tak. Skal si det ble bra. Dagen derpå la jeg meg på alle fire og to en skikkelig omgang med en liten håndhakke for å fin luke litt. Så plantet vi kaprifol, spirea og en "gulbusk".
Deretter la vi duk som skal hindre ugresset å komme tilbake og deretter masse deilig bark. Tilslutt kantet vi med stener. Det ser litt blekt ut ennå, men veldig rydd og pent.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar